onsdag den 25. april 2012

Skoleopgave!



         Cheesecakes, pistacie petit fours og æblemacarones -
           det var det som min makker Rikke og jeg satte os for og lave til en opgave hvor vi skulle arbejde med
noget indenfor konditorfaget,
og derefter sælge det.
Jeg er yderst tilfreds med vores værker!
Hvis nogen er i tvivl kørte vi iøvrigt grøn tema. ;-)


 Æblemacarones (til 80-100 hele):

180g mandelmel
330g flourmelis
150g æggehvider
37,5g sukker
Æblearoma
Grøn farve

Mandelmel og flourmelis blandes sammen.
Æggehvider og sukker piskes til en stiv marengs.
Så vendes emnerne sammen, og der blandes
aroma og farve deri.
Dejen fyldes i en sprøjtepose og fyldes på bagepapiret
hvor der er tegner cirkler i ønskede størrelse :-)
Lad massen hvile på pladen i ½ time.
Derefter bages de i 15 min. ved 140C.
OBS - macaronesne må ikke tage farve eller sprække.
Udover det skal de være færdigbagt ellers hænger de fast!

Smørcreme:

100g smør uden salt
150g flourmelis
½dl fløde
Æblearoma
Citron

Det hele blandes, og piskes længe. Smages til med citron!
Derefter lægges de halve macarones sammen med smørcreme.


Efter de var færdige fyldte vi dem i celofan poser så de kunne sælges :-)


Cheesecakes bund(24-26cm):

300g digestive kiks
100g smør

Kiksene knuses, smørret smeltes og blandes sammen.
Derefter lægges den i bunden og stilles på køl.

Cheesecake masse:

½l piskefløde
200g flødeost, naturel
200g flourmelis.

Massen piskes til den er sådan lidt kraftig i konsistensen,
den smages til med vanilie og citron og fyldes derefter i formen.
Cheesecaken skal stå på køl natten over og kan derfter tages ud af formen.


Vi pyntede cheesecakesne med disse blomster af overtræks marcipan.
How to følger!
 

Pistacie petit fours (20stk):

250g nødder
250g sukker
14 æggehvider
250g smør
420g flourmelis
170g mel
Pistaciepasta

Nødder, sukker og hvider blendes sammen.
Massen hældes i en gryde og varmes let op.
Smørret smeltes og flourmelis og mel sigtes deri, mens der piskes.
Masserne vendes sammen, pistaciepasta tilsættes.
Dejen skal hvile i mindst en time.
Derefter fyldes kagerne i forme,
og bages i 14 min ved 180C
derefter 12-15 min ved 150C
Lad kagerne køles af før de tages ud af formene.


Sådan ser de ud efter de er dyppet i hvid chokolade,
fyldt med smørcreme og pyntet med en marcipan rose!

4 kommentarer:

  1. I må have sendt en halv million med flotte kager :D
    Jeg er vild med det hele og MÅ prøve æblemacarons'ene. Jeres kransekager ser så flotte ud ...

    SvarSlet
  2. Tak for rosen - er var et væld af kager og andet mad, og det hele var væk på ingen tid!
    Det synes jeg helt bestemt også du skal Nanna, de var rigtig lækre! Du kan iøvrigt anskaffe æblearomaen på www.bolsjehuset.dk :-)
    Hvilke kransekager snakker du om, hehe? ;-)

    SvarSlet
  3. Ha ha ja jeg så godt at det var Pistacie petit fours, men lige så jeg så dem, læste jeg det som kransekager :D

    SvarSlet
  4. hæhæ, sådan kan det jo gå. ;-)

    SvarSlet